Ik heb geprobeerd om de hele zaak een beetje recht te trekken qua stijl, dat het iets meer een geheel is. Ik heb ook alle tekst erin gezet. Ik zal het spread per spread even van commentaar voorzien waar nodig. Verder heb ik het formaat aangepast. Een spread (2 pagina's naast elkaar zijn nu 42 cm breed en ongeveer 18 cm hoog.) Een enkele pagina is dus 21 cm breed en 18 cm hoog, voor de volledigheid.
Misschien is het handig als u uw adres doorgeeft, dan kan ik eventueel wat prints maken en deze opsturen, zodat je meer het gevoel krijgt van de tekstgrootte ten opzichte van het beeld e.d.? Waar ik ook nog aan heb gedacht, is dat het regionale aspect, misschien ook door middel van de papier keuze er een beetje meer in gebracht kan worden. Ik denk hierbij aan een gebroken wit papier? Anders stuur ik eventueel dan wat papier-staaltjes mee of zo.
Uitleg per spread: de nummers komen overeen met de pagina's in de PDF. dus 01 = pag 1 in de PDF.
01. Alle tekst toegevoegd. Naam van het dorpje 'Chaam' erbij gezet. Tevens ervoor gekozen om de H van Herentals en de W van Wuustwezel weg te laten, omdat deze al in de tekst worden vermeld. Ik weet niet of de 'route' of ligging dan nog erg belangrijk is. De tweede opzet van deze pagina, wat ik had voorgesteld in de vorige mail, ga ik nog maken om te kijken wat er beter 'werkt'. Die volgt dus nog.
02. Niks aan veranderd, behalve dan de tekst, die wat meer vult nu het formaat is veranderd.
03. Zie 02.
04. Heb geprobeerd om de berg uit te beelden door gebruik te maken van de, ik zal hem de 'trajectlijn' noemen.
05. Niet gewijzigd.
06. Tekst toegevoegd.
05 en 06 horen aan elkaar vast, een dubbele spread dus.
07. Ik heb de pagina niet gewijzigd, ga dit echter misschien wel nog doen, vind hem iets te minimaal nu.
08. Niet gewijzigd.
09. Niet gewijzigd.
10. Niet gewijzigd.
11. Tekst toegevoegd.
12. Tekst toegevoegd.
13. Niet gewijzigd.
14. Ruiten tafellaken/kleed genomen met een kant randje. Dit om iets meer de burgelijke, truttige sfeer terug te laten komen. Fietspomp ventiel toegevoegd. Verder heb ik in de tekst het woord 'melkchocolade' weggelaten en dit door repen chocolade uitgebeeld. Er staat nu dus 'hij trok de deur van de ijskant open en pakte een reep.' Las u het daar niet mee eens bent, laat het maar weten.
15. Het zinnetje 'die jongens van Sjef' erin gezet.
16. Pagina opgedeeld in 2 gedeeltes: de kant van de jongens van Sjefke, die lomp bot en boers zijn. Met in de achtergrond de boomschorsen, omdat ik dat wel vond passen bij de manier waarop ze zich gedragen in het verhaal. De rechterkant stelt dan de kant van Mo voor, waar ik heb geprobeerd om een zachtere, truttige kant te tonen door het ruitjeskleed met het randje. Dit omdat ik de indruk krijg dat Mo van inborst toch wel een rustige man is. Misschien dat de pagina een beetje uit de boot valt vergeleken met de rest, maar ik laat hem nu even zo, misschien als ik bij alle paginas een beeld heb, dat ik er dan nog eens naar kijk. Maar vind het persoonlijk een verbtetering t.o.v. de vorige. De typografie staat er op een lompe manier in, omdat op deze manier het lompe karakter van de gasten van Mertens nog eens extra wordt aangezet. Ook is dit een teken dat Mo langzaam maar zeker kwaad aan het worden is.
17. Tekst toegevoegd, de eerste zin heb ik ietwat opgebroken door de ... er tussen te zetten. Kleurverloop van zwart naar rood, waarbij rood staat voor de opkomende woede.
18. Alle tekst er in gezet en de pagina opnieuw gemaakt om hem meer in de lijn te laten lopen met de rest. De 10 stappen heb ik uitgebeeld door gebruik te maken van tuinkabouters. Ik vind persoonlijk tuinkabouters wel passen bij de levensstijl van Mo en Jo. Ik vind die dingen, samen geranium en zo wel wat burgerlijks hebben.
19. Ook deze pagina is helemaal anders geworden. Meer in de lijn met de rest van de pagina's. Het ruitjes papier is hier gekozen ipv het tafelkleed omdat ik dit ruitjes papier in deze context beter bij een bouwtekening vond passen. De 'trajectlijn' laat het traject zien wat Mo loopt. (woonkamer, gang door, alle kamers in en uit etc) De typografie ook ietwat op dezelfde manier gezet als op spread 16, om aan te geven dat hij kwaad is.
20. De hartslag die weer normaal wordt. Het kleurverloop wat van rood naar zwart gaat, waarbij zwart dan staat voor een normale gemoedstoestand. (Hij is niet meer kwaad dus, of wordt weer rustiger.)
21. Heb de pagina ietwat veranderd omdat ik ze niet meer vond passen bij de rest. Misschien komt dat wel omdat het samen met spread 16 een van de weinige aflopende pagina's zijn (aflopend in de zin dat het volledige vel wordt gebruikt door beeld, tot aan de randen toe.) Ik heb gekozen om de tijd uit te beelden in de vorm van een wekker, om zo op deze manier meer van de regionale sfeer terug te laten komen. Mo en Jo lijken mij niet het gezin dat het huis vol heeft staan met allerlei modern spul, zeker gezien de leeftijd van ze.
22. Heb het gefragmenteerde weggehaald en er een vloeiende lijn van gemaakt. Verder de balken achter de tekst weggehaald.
23. Geprobeerd ietwat meer dynamiek in de pagina te brengen. Ook weer een refrentie qua stijl naar spread 04, de FIOOEHAA FWWIOOAH spread.
24 De tik-tak groter en dreigender gemaakt. Het ruitjes papier vond ik passen bij de terrastegels, weliswaar ietwat abstract misschien, maar ik vind het persoonlijk niet storend. De rode lijn gaat hier op en neer tussen de tik-tak.
25. De pagina ietwat aangepast, de kiezels in de vorm van voeten gezet, (ofja, toch geprobeerd) en het ruitjes papier staat hier voor de beek, die hij als klein kind af liep.
26. De lucht staat hier voor het dromerige aspect van zijn gedachte. Heb de tekst gelaten zoals hij in het verhaal staat, maar heb hem anders gezet. Je kunt het op deze manier op 2 manieren lezen, alleen het vet-gedrukte, of het normale gedrukte. Ik vond/kreeg de indruk dat het op beide manieren leesbaar/logisch blijft. Het bloemetje staat voor het ' de snelste zijn' Meestal worden bij wielren wedstrijden ook bloemen uitgedeeld op het podium. De 'trajectlijn' omcirkelt de bloemen omdat Mo daar naar mijn mening zijn zinnen op heeft gezet. Weer de snelste worden, weer in staat zijn om überhaupt te fietsen.
27. Dit was de spread wat eerst de kakofonie van lettertypes en de onduidelijke stapel folders was. Heb hiervan alleen de lichtknopjes behouden. Heb hier gekozen om als beeld een caravan af te beelden, omdat ze mij de mensen lijken te zijn die met de caravan er op uit trekken. Verder heb ik gekozen om er aardappelen en pindakaas en hagelslag erbij te zetten omdat Nederlanders in het buitenland nog wel eens het imago willen dat ze de halve koelkast mee nemen op vakantie, want ja: wat de boer niet kent, dat eet hij niet. Enfin, ik vond het wel bij Mo en Jo passen, ze lijken mij er wel de figuren naar die stamppot en zuurkool e.d. eten. Degelijke Hollandse kost. Ik heb het klik-klak weer laten terugkomen omdat hier in feite de wens of verlangen of het verheugen van Jo om naar Frankrijk op vakantie te gaan dit jaar, opeens verder weg dan ooit lijkt te zijn. (de rest van het verhaal laat immers nog open of hij de fiets wel of niet krijgt, krijg ik de indruk) Daarom ook de klak, als in: 'het licht gaat uit' wat aangaande de vakantie betreft.
Ik ga proberen om zo snel mogelijk nog wat spreads van het laatste deel te maken. Ik heb deze tekst tevens als bijlage erbij gedaan, dat leest misschien makkelijker.
1 opmerking:
Hallo Lucette,
Ik heb geprobeerd om de hele zaak een beetje recht te trekken qua stijl, dat het iets meer een geheel is. Ik heb ook alle tekst erin gezet. Ik zal het spread per spread even van commentaar voorzien waar nodig. Verder heb ik het formaat aangepast. Een spread (2 pagina's naast elkaar zijn nu 42 cm breed en ongeveer 18 cm hoog.) Een enkele pagina is dus 21 cm breed en 18 cm hoog, voor de volledigheid.
Misschien is het handig als u uw adres doorgeeft, dan kan ik eventueel wat prints maken en deze opsturen, zodat je meer het gevoel krijgt van de tekstgrootte ten opzichte van het beeld e.d.?
Waar ik ook nog aan heb gedacht, is dat het regionale aspect, misschien ook door middel van de papier keuze er een beetje meer in gebracht kan worden. Ik denk hierbij aan een gebroken wit papier? Anders stuur ik eventueel dan wat papier-staaltjes mee of zo.
Uitleg per spread:
de nummers komen overeen met de pagina's in de PDF. dus 01 = pag 1 in de PDF.
01.
Alle tekst toegevoegd. Naam van het dorpje 'Chaam' erbij gezet. Tevens ervoor gekozen om de H van Herentals en de W van Wuustwezel weg te laten, omdat deze al in de tekst worden vermeld. Ik weet niet of de 'route' of ligging dan nog erg belangrijk is.
De tweede opzet van deze pagina, wat ik had voorgesteld in de vorige mail, ga ik nog maken om te kijken wat er beter 'werkt'. Die volgt dus nog.
02.
Niks aan veranderd, behalve dan de tekst, die wat meer vult nu het formaat is veranderd.
03.
Zie 02.
04.
Heb geprobeerd om de berg uit te beelden door gebruik te maken van de, ik zal hem de 'trajectlijn' noemen.
05.
Niet gewijzigd.
06.
Tekst toegevoegd.
05 en 06 horen aan elkaar vast, een dubbele spread dus.
07.
Ik heb de pagina niet gewijzigd, ga dit echter misschien wel nog doen, vind hem iets te minimaal nu.
08.
Niet gewijzigd.
09.
Niet gewijzigd.
10.
Niet gewijzigd.
11.
Tekst toegevoegd.
12.
Tekst toegevoegd.
13.
Niet gewijzigd.
14.
Ruiten tafellaken/kleed genomen met een kant randje. Dit om iets meer de burgelijke, truttige sfeer terug te laten komen. Fietspomp ventiel toegevoegd. Verder heb ik in de tekst het woord 'melkchocolade' weggelaten en dit door repen chocolade uitgebeeld. Er staat nu dus 'hij trok de deur van de ijskant open en pakte een reep.' Las u het daar niet mee eens bent, laat het maar weten.
15.
Het zinnetje 'die jongens van Sjef' erin gezet.
16.
Pagina opgedeeld in 2 gedeeltes: de kant van de jongens van Sjefke, die lomp bot en boers zijn. Met in de achtergrond de boomschorsen, omdat ik dat wel vond passen bij de manier waarop ze zich gedragen in het verhaal. De rechterkant stelt dan de kant van Mo voor, waar ik heb geprobeerd om een zachtere, truttige kant te tonen door het ruitjeskleed met het randje. Dit omdat ik de indruk krijg dat Mo van inborst toch wel een rustige man is.
Misschien dat de pagina een beetje uit de boot valt vergeleken met de rest, maar ik laat hem nu even zo, misschien als ik bij alle paginas een beeld heb, dat ik er dan nog eens naar kijk. Maar vind het persoonlijk een verbtetering t.o.v. de vorige. De typografie staat er op een lompe manier in, omdat op deze manier het lompe karakter van de gasten van Mertens nog eens extra wordt aangezet. Ook is dit een teken dat Mo langzaam maar zeker kwaad aan het worden is.
17.
Tekst toegevoegd, de eerste zin heb ik ietwat opgebroken door de ... er tussen te zetten. Kleurverloop van zwart naar rood, waarbij rood staat voor de opkomende woede.
18.
Alle tekst er in gezet en de pagina opnieuw gemaakt om hem meer in de lijn te laten lopen met de rest. De 10 stappen heb ik uitgebeeld door gebruik te maken van tuinkabouters. Ik vind persoonlijk tuinkabouters wel passen bij de levensstijl van Mo en Jo. Ik vind die dingen, samen geranium en zo wel wat burgerlijks hebben.
19.
Ook deze pagina is helemaal anders geworden. Meer in de lijn met de rest van de pagina's. Het ruitjes papier is hier gekozen ipv het tafelkleed omdat ik dit ruitjes papier in deze context beter bij een bouwtekening vond passen. De 'trajectlijn' laat het traject zien wat Mo loopt. (woonkamer, gang door, alle kamers in en uit etc) De typografie ook ietwat op dezelfde manier gezet als op spread 16, om aan te geven dat hij kwaad is.
20.
De hartslag die weer normaal wordt. Het kleurverloop wat van rood naar zwart gaat, waarbij zwart dan staat voor een normale gemoedstoestand. (Hij is niet meer kwaad dus, of wordt weer rustiger.)
21.
Heb de pagina ietwat veranderd omdat ik ze niet meer vond passen bij de rest. Misschien komt dat wel omdat het samen met spread 16 een van de weinige aflopende pagina's zijn (aflopend in de zin dat het volledige vel wordt gebruikt door beeld, tot aan de randen toe.)
Ik heb gekozen om de tijd uit te beelden in de vorm van een wekker, om zo op deze manier meer van de regionale sfeer terug te laten komen. Mo en Jo lijken mij niet het gezin dat het huis vol heeft staan met allerlei modern spul, zeker gezien de leeftijd van ze.
22.
Heb het gefragmenteerde weggehaald en er een vloeiende lijn van gemaakt. Verder de balken achter de tekst weggehaald.
23.
Geprobeerd ietwat meer dynamiek in de pagina te brengen. Ook weer een refrentie qua stijl naar spread 04, de FIOOEHAA FWWIOOAH spread.
24
De tik-tak groter en dreigender gemaakt. Het ruitjes papier vond ik passen bij de terrastegels, weliswaar ietwat abstract misschien, maar ik vind het persoonlijk niet storend. De rode lijn gaat hier op en neer tussen de tik-tak.
25.
De pagina ietwat aangepast, de kiezels in de vorm van voeten gezet, (ofja, toch geprobeerd) en het ruitjes papier staat hier voor de beek, die hij als klein kind af liep.
26.
De lucht staat hier voor het dromerige aspect van zijn gedachte. Heb de tekst gelaten zoals hij in het verhaal staat, maar heb hem anders gezet. Je kunt het op deze manier op 2 manieren lezen, alleen het vet-gedrukte, of het normale gedrukte. Ik vond/kreeg de indruk dat het op beide manieren leesbaar/logisch blijft. Het bloemetje staat voor het ' de snelste zijn' Meestal worden bij wielren wedstrijden ook bloemen uitgedeeld op het podium. De 'trajectlijn' omcirkelt de bloemen omdat Mo daar naar mijn mening zijn zinnen op heeft gezet. Weer de snelste worden, weer in staat zijn om überhaupt te fietsen.
27.
Dit was de spread wat eerst de kakofonie van lettertypes en de onduidelijke stapel folders was. Heb hiervan alleen de lichtknopjes behouden. Heb hier gekozen om als beeld een caravan af te beelden, omdat ze mij de mensen lijken te zijn die met de caravan er op uit trekken. Verder heb ik gekozen om er aardappelen en pindakaas en hagelslag erbij te zetten omdat Nederlanders in het buitenland nog wel eens het imago willen dat ze de halve koelkast mee nemen op vakantie, want ja: wat de boer niet kent, dat eet hij niet. Enfin, ik vond het wel bij Mo en Jo passen, ze lijken mij er wel de figuren naar die stamppot en zuurkool e.d. eten. Degelijke Hollandse kost.
Ik heb het klik-klak weer laten terugkomen omdat hier in feite de wens of verlangen of het verheugen van Jo om naar Frankrijk op vakantie te gaan dit jaar, opeens verder weg dan ooit lijkt te zijn. (de rest van het verhaal laat immers nog open of hij de fiets wel of niet krijgt, krijg ik de indruk) Daarom ook de klak, als in: 'het licht gaat uit' wat aangaande de vakantie betreft.
Ik ga proberen om zo snel mogelijk nog wat spreads van het laatste deel te maken. Ik heb deze tekst tevens als bijlage erbij gedaan, dat leest misschien makkelijker.
Een reactie posten